Krävs det allmänna villkor för enskild företag?
Thread poster: Christina B.
Christina B.
Christina B.  Identity Verified
Sweden
Local time: 07:58
French to German
+ ...
Nov 16, 2014

Hej!

Jag driver enskild firma (översättning svenska-tyska och franska-tyska) och är bosatt i Sverige.

Jag undrar om det finns något krav på att man ska ha allmänna villkor. Räcker det med anbud/accept när jag jobbar direkt mot slutkund?

Tack för hjälpen!

Hälsningar
Christina


 
Vera Schoen
Vera Schoen  Identity Verified
Sweden
Local time: 07:58
Member (2008)
German to Swedish
+ ...
Nej Nov 17, 2014

Hej Christina!

Om du tänker på allmänna försäljningsvillkor är det inget du måste ha, men det är ändå en mycket god idé att ha dem så att du har ryggen täckt om något skulle hända.

Det är alltid bra att vara tydlig med vad du gör, vad du tar ansvar för (jag skriver t.ex. uttryckligen i mina att jag uteslutande ansvarar för mitt eget arbete) och hur lång tid (slut-)kunden har på sig att göra tillägg och ändringar i källtexten o.s.v.

... See more
Hej Christina!

Om du tänker på allmänna försäljningsvillkor är det inget du måste ha, men det är ändå en mycket god idé att ha dem så att du har ryggen täckt om något skulle hända.

Det är alltid bra att vara tydlig med vad du gör, vad du tar ansvar för (jag skriver t.ex. uttryckligen i mina att jag uteslutande ansvarar för mitt eget arbete) och hur lång tid (slut-)kunden har på sig att göra tillägg och ändringar i källtexten o.s.v.

Det finns utmärkta mallar om du googlar.
Du är också välkommen att mejla mig så kan jag skicka över en mall jag har.

Vera
Collapse


 
Tania McConaghy
Tania McConaghy  Identity Verified
Sweden
Local time: 07:58
Member (2009)
Swedish to English
+ ...
trygghet Nov 18, 2014

Håller med Vera. Det är en trygghet för både parter att det finns ett avtal, dels ifall du får klagomål från kunden och dels ifall kunden inte betalar i tid.

 


To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderator(s) of this forum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Krävs det allmänna villkor för enskild företag?







Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »