Perioder uden opgaver - hvad bruger I tiden til?
Initiator des Themas: Idiomatic
Idiomatic
Idiomatic  Identity Verified
Dänemark
Local time: 21:46
Deutsch > Dänisch
+ ...
Dec 5, 2008

Hej folkens

Måske lidt vovet at vedgå offentligt at jeg somme tider (fx lige nu) er praktisk taget uden opgaver i flere uger i træk. Men jeg kunne så godt tænke mig at vide: Er der andre der oplever det samme indimellem? Jeg har nu været i branchen i snart fire år, men jeg oplever fortsat at mange kunder (i hvert fald bureauer) forlader butikken igen når jeg ikke går med til at sænke prisen (eller når jeg laver prisstigninger ift. et for lavt startniveau) - på trods af a
... See more
Hej folkens

Måske lidt vovet at vedgå offentligt at jeg somme tider (fx lige nu) er praktisk taget uden opgaver i flere uger i træk. Men jeg kunne så godt tænke mig at vide: Er der andre der oplever det samme indimellem? Jeg har nu været i branchen i snart fire år, men jeg oplever fortsat at mange kunder (i hvert fald bureauer) forlader butikken igen når jeg ikke går med til at sænke prisen (eller når jeg laver prisstigninger ift. et for lavt startniveau) - på trods af at de har udtrykt sig i begejstrede vendinger om kvaliteten. Andre vender tilbage, men kun sjældent, hvilket formodentlig skyldes at de har andre oversættere som accepterer en lavere pris end jeg.

Under alle omstændigheder ved jeg at der er mange - også veletablerede og dygtige oversættere - der, i det mindste i kortere perioder, har en tom ordrebog. Og jeg kunne godt tænke mig at høre hvad I hver især bruger disse perioder til? Det kunne være super hvis I evt. samtidig siger lidt om hvor længe I har arbejdet som oversættere, og hvor veletablerede I føler jer.

For mit eget vedkommende spørger jeg mig selv - og nu også jer - om jeg burde kaste mig ud i en salgsoffensiv: måske byde ind på opgaver på proz.com, men også lave noget kundesegmentering og noget opsøgende salg - og måske endda lille markedsundersøgelse.

Alt dette ville jo være meningsfuldt. Men sagen er den at jeg sagtens kan bruge tiden på alt muligt andet. Efter et hæsblæsende efterår med masser af opgaver er der på nuværende tidspunkt mange områder både i og især uden for virksomheden der trænger til en kærlig hånd, og som jeg selv trænger til at prioritere. Og jeg kan huske at nogen på en powwow for nogle år siden sagde: "Man skal udnytte at man endelig har lidt ekstra tid til andre ting - og i øvrigt bevare roen og stole på at opgaverne nok skal komme igen." Men gælder dette stadig når der er gået 2½ uge uden andet end urentable småopgaver?

Med andre ord: Jeg har mest lyst til at slappe af over for situationen og regne med at det kommer i gang igen af sig selv ... lige som det jo efterhånden heldigvis plejer. Men hvor længe ville _du_ vente med sindsro?

Hudløse hilsener

Marie
Collapse

Ivana Søndergaard
Ivana Søndergaard
Vereinigtes Königreich
Local time: 20:46
Mitglied (2008)
Englisch > Dänisch
+ ...
Opdater! Dec 5, 2008

Hej Marie!

Jeg havde også 2-3 uger her i efteråret uden jobs (undtagen de små pjat-jobs), og jeg var godt nok ikke glad! Jeg kunne ikke bare tage fri, som jeg havde forventet, at jeg ville gøre, hvis jeg havde en still periode - for hvad nu, hvis der kom et job?

I denne periode sendte jeg CV ud til bureauer, som jeg endnu ikke havde kontaktet (jeg trevlede Blue Board igennem) og jeg opdaterede mit CV og gensendte det til bureauer, som jeg ikke havde hørt fra for me
... See more
Hej Marie!

Jeg havde også 2-3 uger her i efteråret uden jobs (undtagen de små pjat-jobs), og jeg var godt nok ikke glad! Jeg kunne ikke bare tage fri, som jeg havde forventet, at jeg ville gøre, hvis jeg havde en still periode - for hvad nu, hvis der kom et job?

I denne periode sendte jeg CV ud til bureauer, som jeg endnu ikke havde kontaktet (jeg trevlede Blue Board igennem) og jeg opdaterede mit CV og gensendte det til bureauer, som jeg ikke havde hørt fra for mere end 3 mdr. siden.

Og pludselig var der jo gang i den igen.

Jeg synes, at det hjalp. Lidt.

Mange tanker til dig

Ivana
Collapse

Joanna Hald (X)
Joanna Hald (X)  Identity Verified
Polen
Dänisch > Polnisch
+ ...
Frihed til noget konstruktivt Dec 5, 2008

Jeg havde en stille periode i juli, kun småjobs hist og pist. Men fra maj til sidst i september bor jeg i sommerhuset, hvor der altid er noget at lave. På den måde fik jeg en hel masse havearbejde fra hånden, som skulle laves, men ofte mangler der tid til. Ellers har jeg kun perioder med 2-3 fridage, dem bruger jeg på at give huset en mere grundig rengøring, besøge alle dem, som jeg altid mangler tid til eller simpelhen ordne nogle formaliteter (her i Polen kan det være et mareridt som t... See more
Jeg havde en stille periode i juli, kun småjobs hist og pist. Men fra maj til sidst i september bor jeg i sommerhuset, hvor der altid er noget at lave. På den måde fik jeg en hel masse havearbejde fra hånden, som skulle laves, men ofte mangler der tid til. Ellers har jeg kun perioder med 2-3 fridage, dem bruger jeg på at give huset en mere grundig rengøring, besøge alle dem, som jeg altid mangler tid til eller simpelhen ordne nogle formaliteter (her i Polen kan det være et mareridt som tager en hel dag). Aldrig har jeg oplevet en rigtig stilhed som varer mange uger, men frygter den, særligt nu, hvor krisen langsomt kommer over os og i årene 2001/2002 har haft en ødelæggende inflydelse på den branche, som jeg tjener mest i (film og tv).

Mange hilsner og held og lykke med opgaver!
Joanna
Collapse

Idiomatic
Dänemark
Deutsch > Dänisch
+ ...
THEMENSTARTER
Tak for input Dec 8, 2008

Tak for input, begge to. Jeres svar går lidt i forskellige retninger - ligesom mit sind også gør det ...

Man må jo nok finde sin egen vej igennem det.

Men jeg hører gerne fra flere! Uanset hvordan I gjorde, er det opbyggeligt at høre om andre der har oplevet en lignende situation - og kom godt ud på den anden side.

Og nu til noget (andet) konstruktivt!

Marie

Idiomatic
Dänemark
Deutsch > Dänisch
+ ...
THEMENSTARTER
Job! Dec 8, 2008

Nu kom der sgu et job

Merete Hvas
Merete Hvas  Identity Verified
Dänemark
Englisch > Dänisch
+ ...
Salgsfremstød/faglig opdatering Dec 8, 2008

Hej Marie

Tillykke med det indkomne job!

Jeg har heldigvis ikke erfaring med døde perioder endnu - jeg har 2 primære kunder, hvorfra jeg kan få nærmest så meget, jeg vil have, og så en masse mindre kunder, der ind imellem sender nogle småting. Måske er der simpelthen forskel på travlhed alt efter sprogkombinationen? Jeg oplever i hvert fald kun at måtte sige nej til opgaver hele tiden pga. travlhed (eller fordi kunderne ikke vil betale min pris).

... See more
Hej Marie

Tillykke med det indkomne job!

Jeg har heldigvis ikke erfaring med døde perioder endnu - jeg har 2 primære kunder, hvorfra jeg kan få nærmest så meget, jeg vil have, og så en masse mindre kunder, der ind imellem sender nogle småting. Måske er der simpelthen forskel på travlhed alt efter sprogkombinationen? Jeg oplever i hvert fald kun at måtte sige nej til opgaver hele tiden pga. travlhed (eller fordi kunderne ikke vil betale min pris).

MEN hvis det en dag skulle ske, at jeg var uden opgaver i længere tid, er jeg ret sikker på, at jeg - når jeg var færdig med at panikke - ville gøre nogle salgsfremstød, fx arbejde på min længe syltede hjemmeside, skrive til mine kunder, at de endelig ikke måtte holde sig tilbage, samt skrive til nogle nye potentielle kunder (bureauer). Derudover - hvis der stadig var tid - ville jeg læse noget faglitteratur, som jeg har haft stående på hylden i lang tid og desværre aldrig fået tid til at læse, fx et par bøger om medicinsk sprog.

Jeg håber for dig, at opgaverne fra nu af vil komme i en lind strøm, så du ikke behøver være nærig med julegaverne

KH Merete
Collapse

Johnny Speiermann
Johnny Speiermann
Dänemark
Englisch > Dänisch
+ ...
Liste over ting, der skal lafves Dec 8, 2008

Selvom vi har været i gang i efterhånden 7 år, så har vi ind i mellem korte perioder uden opgaver. Det skyldes som regel, at vi er booket til nogle større projekter, som så bliver udskudt, og så har vi i mellemtiden sagt nej til andre opgaver. Vi har dog 12-14 nogenlunde faste kunder, så det er som regel blot et spørgsmål om at smide en mail afsted, men nogle gange er der alligevel nogle dage uden opgaver.

Jeg har som regel en masse gode ideer til ting, som jeg vil kaste m
... See more
Selvom vi har været i gang i efterhånden 7 år, så har vi ind i mellem korte perioder uden opgaver. Det skyldes som regel, at vi er booket til nogle større projekter, som så bliver udskudt, og så har vi i mellemtiden sagt nej til andre opgaver. Vi har dog 12-14 nogenlunde faste kunder, så det er som regel blot et spørgsmål om at smide en mail afsted, men nogle gange er der alligevel nogle dage uden opgaver.

Jeg har som regel en masse gode ideer til ting, som jeg vil kaste mig over, men som der ikke er tid til i de travle perioder . Hvis du også har det sådan, så skriv dem på en liste, som du kan finde frem, når der er huller.

Efter at vi fik børn har vi dog opdaget, at hjernen ganske enkelt ikke kan følge med til mere end 6-7 timers oversættelse om dagen, så vi har desuden startet en onlinebutik. Og så bliver man ind i mellem rigtig glad for de perioder, hvor der er et par dage uden oversættelse, så man kan få gjort noget ved butikken. Men det er kun en løsning, hvis man er rigtig glad for at arbejde - en del indehavere af onlinebutikker finder ud af, at det bliver et fuldtidsjob, og så skal man til at beslutte, om man vil det ene eller det andet. Det er til gengæld en helt anden måde at drive virksomhed på, så det er ret skægt. Så skægt, at vi faktisk kaster os ud i endnu en onlinebutik - dog sammen med andre denne gang, så vi ikke sidder med det hele selv.

Som selvstændig er den eneste begrænsning næsten viden og mod. Og hvis man har lyst til at prøve kræfter med noget andet ved siden af, så kan man bruge de stille perioder til at tilegne sig viden om andre ting.
Collapse

Dinny
Dinny  Identity Verified
Griechenland
Local time: 22:46
Italienisch > Dänisch
+ ...
Fritid er noget møg, hvis den ikke kan organiseres! Dec 9, 2008

I november havde jeg for første gang hele 3 uger uden nogen "ordentlige" opgaver, bare småpjat. Og jeg begyndte faktisk at få lidt sved på panden, for hvad nu hvis...? Jeg kunne jo bruge tiden til at læse alle de dårlige nyheder om finanskrisen, og jeg kunne også sagtens forestille mig, at alting pludseligt gik totalt i stå.
Jeg bor på Kreta og en gang imellem tager jeg på tur ud i det blå med en tysk veninde, der også bor her. I de tre uger uden arbejde plagede hun mig om at
... See more
I november havde jeg for første gang hele 3 uger uden nogen "ordentlige" opgaver, bare småpjat. Og jeg begyndte faktisk at få lidt sved på panden, for hvad nu hvis...? Jeg kunne jo bruge tiden til at læse alle de dårlige nyheder om finanskrisen, og jeg kunne også sagtens forestille mig, at alting pludseligt gik totalt i stå.
Jeg bor på Kreta og en gang imellem tager jeg på tur ud i det blå med en tysk veninde, der også bor her. I de tre uger uden arbejde plagede hun mig om at køre en tur, men jeg måtte forklare hende, at det kan jeg altså kun, NÅR jeg har arbejde, for så kan jeg organisere mig: lave lidt mere den ene dag og udskyde noget andet til dagen efter - og så er der pludselig plads til en fridag. Men når der ingen jobs kommer ind, er man mere eller mindre nødsaget til at være i nærheden af PC'en hele dagen for at kunne svare straks, når der endelig kommer noget. I de 3 uger var det værste jeg kunne forestille mig at komme hjem fra en tur og finde 2 mails af typen: 1) Vi har dette projekt med start straks, og 2) Da vi ikke hørte fra dig, har vi givet jobbet til en anden oversætter.
Nå, men det var så heller ikke værre end at jeg sagtens kunne sidde på terrassen i solskinnet med en bog (tænk! tid til at læse!) og så ellers bare checke e-mailen ind imellem. Når det så blev for meget, så var der såmænd tusind andre ting at foretage sig i huset: med 5 katte og 2 hunde er der altid noget, der skal gøres rent!
Og nu er det pludseligt overstået. December startede med et brag og på den første uge har jeg allerede "fuldført" mit månedlige minimumsbudget, så jeg er lettet og tilfreds.
Det ændrer dog ikke på, at jeg er meget pessimistisk, hvad angår næste år. Hvis nogen kender fablen om myren og græshoppen, så bruger jeg den gerne til at markere, hvordan jeg nu bliver nødt til at ændre livsstil: Jeg plejede at være en græshoppe!
Held og lykke til alle!
mvh
Dinny
Collapse

Birthe Omark
Birthe Omark  Identity Verified
Dänemark
Französisch > Dänisch
+ ...
Det er gennemsnittet, der tæller .. Dec 13, 2008

Hvis man kan skue år tilbage og se, at der er et fornuftigt gennemsnit og en jævn indtjening, så kunne man være glad og lykkelig.
Men når der er en periode med et dyk (jeg har netop også haft en sådan), begynder man at blive urolig for, hvad fremtiden vil bringe.
Det er, som også Dinny siger, svært at holde fri og nyde sådanne 'arbejdsfri' dage - for lige pludselig, så plinger mailen med et job, som man skal tage stilling til - hurtigt !! OG af én eller anden grund, så k
... See more
Hvis man kan skue år tilbage og se, at der er et fornuftigt gennemsnit og en jævn indtjening, så kunne man være glad og lykkelig.
Men når der er en periode med et dyk (jeg har netop også haft en sådan), begynder man at blive urolig for, hvad fremtiden vil bringe.
Det er, som også Dinny siger, svært at holde fri og nyde sådanne 'arbejdsfri' dage - for lige pludselig, så plinger mailen med et job, som man skal tage stilling til - hurtigt !! OG af én eller anden grund, så kommer også de i klumper, så man igen ligger vandret. Gennemsnittet finder atter sit rette leje.

Men jeg synes alligevel, at dette år har være præge af nedgang. Der er stabile kunder, der ikke kommer tilbage (nye project managers), priserne presses yderligere, så selv standardkunder, hvor prisen har været stabil finder nye oversættere med lavere priser.

Nå .. men helt sikkert er det i den stille periode, mens man sidder og rykker i tasterne for af få skærmen til at vise nye jobs, at man får tid til at læse kudoz og forumindlæg, at opdatere og ordne regnskab. Og bekymre sig.

Pludselig kan man så igen, som Marie skriver, sige : ny kom der sgu et job !!

Hilsen
Birthe
Collapse

Idiomatic
Dänemark
Deutsch > Dänisch
+ ...
THEMENSTARTER
Tak for alle svarene Dec 19, 2008

Kære kolleger

Tak for alle jeres input. Nu gik det som det jo går: Pludselig fik jeg så travlt at jeg ikke fik tid til at samle op på min tråd herinde

Og nu vil jeg altså hjem og holde juleferie, så bare ganske kort: Endnu en gang tak. Det hjælper faktisk på humøret at mærke at man ikke er den eneste der somme tider bekymrer sig over den slags.

Samtidig var det også godt at høre j
... See more
Kære kolleger

Tak for alle jeres input. Nu gik det som det jo går: Pludselig fik jeg så travlt at jeg ikke fik tid til at samle op på min tråd herinde

Og nu vil jeg altså hjem og holde juleferie, så bare ganske kort: Endnu en gang tak. Det hjælper faktisk på humøret at mærke at man ikke er den eneste der somme tider bekymrer sig over den slags.

Samtidig var det også godt at høre jeres tanker om hvordan tiden kan bruges konstruktivt. Faktisk BRUGTE jeg den netop til at arbejde videre med en ny forretningsidé (som manden bag "word gallery" var inde på). Og det var faktisk udmærket, for jeg kom et pænt stykke vej med det, og det bliver rigtig sjovt og meningsfuldt.

Men energien holder kun et stykke tid uden indtægt ... penge skal der også til. Så det var godt der kom nogle jobs igen. Så kommer energien tilbage.

Med disse ord vil jeg gerne ønske jer alle en dejlig jul hvor I forhåbentlig ikke skal arbejde alt for meget

Marie
Collapse

Dieses Forum wird von keinem Moderator betreut.
Um Verstöße gegen die ProZ.com-Regeln zu melden oder um Hilfe zu erhalten, wenden Sie sich bitte an unsere ProZ.com-Mitarbeiter »

Perioder uden opgaver - hvad bruger I tiden til?

Pastey
Your smart companion app

Pastey is an innovative desktop application that bridges the gap between human expertise and artificial intelligence. With intuitive keyboard shortcuts, Pastey transforms your source text into AI-powered draft translations.

Find out more »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »